Tuneskipet. Et verdifullt historisk minnesmerke i dårlig forfatning.
Stortingsrepresentant Jon Jæger Gåsvatn fra Fremskrittspartiet ønsker å få Tuneskipet fra Vikingskipshuset på Bygdøy og hjem til Sarpsborg. Byens 1000-årsjubileum i 2016 er foranledningen. Han vil plassere originalen sammen med en fullkopi på det tenkte vitensenteret på Grålum.
Det er en kjempegod idé. Hadde det ikke vært for at realiseringen ville utløst et bikkjeslagsmål uten like. Om opphavet. Og ”eiendomsretten”.
For det har skjedd noe siden Tuneskipet ble funnet i Tune.
Skipet lå på Rolsøysida, men etter som Rolvsøy var en del av Tune kommune, ble navnet Tuneskipet. Men: Så kom noen ikke altfor kloke hoder til at Rolvsøy skulle bli egen kommune. Og deretter kom noen enda mindre kloke hoder til at Rolvsøy skulle bli del av Fredrikstad. Så hvilken av de nåværende kommunene kan gjøre krav på å være skipets rette hjemstavn?
Historisk sett: Sarpsborg. Men byen ved Glommas utløp har aldri vist respekt for historien. Hvis de ikke har hatt fordel av det.
Gåsvatn stikker derfor handa inn i et vepsebol. Eller en bisverm. Noe Fredrikstadfolk har stiftet bekjentskap med – og har lært å håndtere - de siste dagene.
Noen ganger er det riktig å la sovende hunder sove. Det blir så utrivelig når de blir vekt.
Resultatet av et slikt initiativ som Gåsvatn nå tar, kan lett bli at Tuneskipet havner i Fredrikstad. Sammen med ingeniørhøgskolen. Og bispesetet. Og alt annet som urettmessig er havnet der.
Fri og bevare oss!
Det er en kjempegod idé. Hadde det ikke vært for at realiseringen ville utløst et bikkjeslagsmål uten like. Om opphavet. Og ”eiendomsretten”.
For det har skjedd noe siden Tuneskipet ble funnet i Tune.
Skipet lå på Rolsøysida, men etter som Rolvsøy var en del av Tune kommune, ble navnet Tuneskipet. Men: Så kom noen ikke altfor kloke hoder til at Rolvsøy skulle bli egen kommune. Og deretter kom noen enda mindre kloke hoder til at Rolvsøy skulle bli del av Fredrikstad. Så hvilken av de nåværende kommunene kan gjøre krav på å være skipets rette hjemstavn?
Historisk sett: Sarpsborg. Men byen ved Glommas utløp har aldri vist respekt for historien. Hvis de ikke har hatt fordel av det.
Gåsvatn stikker derfor handa inn i et vepsebol. Eller en bisverm. Noe Fredrikstadfolk har stiftet bekjentskap med – og har lært å håndtere - de siste dagene.
Noen ganger er det riktig å la sovende hunder sove. Det blir så utrivelig når de blir vekt.
Resultatet av et slikt initiativ som Gåsvatn nå tar, kan lett bli at Tuneskipet havner i Fredrikstad. Sammen med ingeniørhøgskolen. Og bispesetet. Og alt annet som urettmessig er havnet der.
Fri og bevare oss!
3 kommentarer:
Tror det er best å la skipet være der det er, på Bygdøy. Det er så sprøtt at det kan bli ubotelig skadet, enten det flyttes tilbake til Østfold eller til Bjørvika. Dessuten vil en restaurering med gjenoppbygging føre til at trevirke må fjernes, noe som ødelegger informasjon som finnes i vraket. Sats heller på en skikkelig kopi, gjerne den som Paasche har jobbet med.
Jørn, www.vikingskip.com
Jeg vet ikke om vikingskipene tåler å bli flyttet til et nytt museum i Gamlebyen i Oslo. Ekspertene er så vidt jeg forstår, uenige. Jeg har vært inne på den imponerende vikingskipsiden din, og har stor respekt for din innsikt og ditt skjønn. Tanken om en "skikkelig kopi" bør sarpingene merke seg. Når det gjelder plassering, er Borgasyssel Museum det første jeg tenker på, men kanskje et eget hus nær vitensenteret på Grålum ville være vel så bra?
Websiden min er nok nedprioritert en del for tiden, da jeg holder på med en bok om samme tema. Her er siste avsnittet mitt om Tuneskipet:
"The ship is not yet replicated in full size. A promising project has been initiated in the city of Sarpsborg in eastern Norway to build a full scale replica based on Paasche’s reconstruction in a few years, using old tools and techniques in the process. Hopefully will a replica bring new insight to the mysteries and myths that for a century have evolved around the Tune ship, and finally prove that it was a fairly good sailing craft, well capable of crossing longer legs in open waters."
Jeg synes det er overmåte viktig at en kopi faktisk blir seilt, enn at den blir stilt ut på stas. Det er først da man kan avsløre mer om skipets egenskaper og finne ut hva slags skip det egentlig var.
Jørn hilser
Legg inn en kommentar