søndag 25. mai 2008

Stampejordhus i Sarpsborg

Bildet tilhører Sarpsborg kommunes fotosamling
og må ikke kopieres eller brukes uten rettighetshaverens tillatelse

Disse karene er på jordet. Til Tune prestegård. En eller annen gang rundt 1950. De er på kurs for å lære å bygge stampejordhus.

Bolignøden etter krigen var stor.

Utgangspunktet var dårlig. Boligforholdene før krigen var så som så. For få boliger. Og mange måtte nøye seg med beskjeden boligstandard. Og under krigen ble det ikke bedre. Stans i boligbyggingen, og lite vedlikehold.

Etter 1945 gjaldt det å skaffe folk tak over hodet. Men det var knapt med materialer. Streng rasjonering måtte til. Dessuten var det lite penger blant folk.

Men folk gav ikke opp. Optimismen og fantasien var stor. Kunne man kanskje bygge boliger av jord?

Det lyder nesten utrolig i dag, men i Sarpsborgområdet - og mange andre steder - finnes det hus som er bygd av jord. Stampejord.

Jeg kjente en mann som bygde stampejordhus nær Lillestrøm. Huset ble utsatt for flom og oversvømmelse to ganger. Men stampejordhuset tålte påkjenningen. Det står den dag i dag.

Så stampejordhusene tåler det meste. De gikk likevel snart av moten. Etter en kort popularitetsperiode rundt 1950.

Hvis noen vet noe om hvor i Sarpsborg stampejordhusene er å finne, hører jeg gjerne om det. Kanskje er det noen som kjenner igjen personer på bildet ovenfor? Det er ikke urimelig å tro at noen av deres etterkommere bor i et stampejordhus i Sarpsborgområdet.

Selv har jeg alltid vært fascinert av tanken på å bygge fullverdige boliger av jord. Men jeg husker også stampejordhusene av en annen grunn. Lauritz Opstad var sjef på Borgarsyssel Museum. På en "Smaalensmarken" på museumsområdet entret han scenen og sang "Stampejordvisa".

Selv var jeg vel en 12-14 år den gangen. Den syngende konservatoren er et minne som sitter.

1 kommentar:

snusmumriken.wordpress.com sa...

Det er en stampejordgarasje på Borgarsyssel museum. Men det er alt jeg vet.