mandag 31. mars 2008

Sarpsborgsykkelen Record

Bildene tilhører Sarpsborg kommunes fotosamling og må ikke kopieres
eller brukes uten rettighetshaverens tillatelse.

Her blir Sarpsborg sykkelen Record til. Som vi ser, blir den laget fra bunnen av. Ferdigsveisede rammer står i forgrunnen og venter på å bli bygd videre på. Ingen masseproduksjon, men rent og skjært handarbeid.

Hvis man sier "Sarpsborgindustri", tenker de fleste på Borregaard. Men byen har også hatt mye annen industri og produsert de forskjelligste varer.

F.eks. har den hatt flere komfyrfabrikker. Lynkomfyren ble laget av "Lyn-Andersen", og Sarpsborgkomfyren av SEFA (Sarpsborg elektriske fabrikker) som holdt til ved Sarpsborg jernbanestasjon. Granatkomfyren ble produsert på Ise. Og så husker de eldste av oss KPS (Karl Pettersen og Sønner) som lagde både komfyrer, kjøleskap og mere til. De begynte i byen, fortsatte på Sundløkka og endte i det store, prektige, nybygde "Tunborg" ved Tunevannet. Komfyrene PeTo og JOHA ble produsert på Hafslund.

Merknad 12. april 2008: Steinar Opstad har gjort meg oppmerksom på at jeg i oversikten ovenfor har glemt komfyren TRIUMF som ble laget i Olav Haraldssons gate. Det har han rett i. Han har nok også rett i at det var familien Braut som eide og drev TRIUMF-fabrikken.

Dessuten var Sarpsborg kjent som barberbladbyen i Norge. Blader som Toreador, Bessegg og flere brakte navnet Sarpsborg inn i alle norske hjem hvor det var skjegg å barbere.

Men ikke mange vet at Sarpsborg også har huset en bedrift som produserte sykler. Bildet ovenfor viser sykkelfabrikken Record i 1915. Den holdt til i Glenggata.

Se nøye på de gamle syklene som du har arvet. Har du en gammel "skragg" av merket Record, bør den trolig på museum.

Eieren av Record sykkelfabrikk i Glengsgata sammen med arbeiderne utenfor fabrikken. Eieren i bil og arbeiderne ved siden. Bildet viser forøvrig hvordan Sarpsborgsykkelen Record kunne se ut. Sammenlignet med sykkelen på bildet ovenfor, framstår disse som sportssykler - bygd for fart og harde tak i motbakkene. Dette er lokal industrikultur.

Ingen kommentarer: