torsdag 7. februar 2008

Særpingær med husmannsånd

For en tid siden traff jeg en mann i et varehus. Genseren hans tydet på at han måtte være fra Sarpsborg.
Da jeg spurte om han var særping, svarte han at han var fra Fredrikstad.
Da jeg åpenbart ble overrasket, forklarte han at han riktig nok var fra Sarpsborg - opprinnelig, men at han nå bodde på Hvaler. Når han ble spurt, svarte han imidlertid at han var fra Fredrikstad. Det er det folk kjenner til, som han sa.
Først ble jeg oppgitt over den husmannsånden som saken avslørte. Ved nærmere ettertanke er jeg kommet til at dette ikke er mer enn jeg måtte vente.
Fredrikstads rolle som byen i Østfold fremmes hver dag. Av pressen. Av folk flest. Og av den såkalte Østfoldradioen. Det er klart det virker.
Da Glam var med i Klassefesten på TV hadde han med klassen sin fra Sandbakken. I Sarpsborg.
Men "spøkrøsten" i programmet presenterte ham som en "kæll" fra Fredrikstad.
Jens Arne Svartedal er Østfolding - eller til nød fra Trøsken. Han er sjelden særping.
En person fra Fredrikstad derimot er en Fredrikstadperson fra Fredrikstad".
Er det smålig å trekke fram sånt?
Nei, det er ikke det. Det som er smålig - og litt feigt - er å vike tilbake og ikke ville se sannheten i øynene. Å ikke ville gjøre noe med saken av frykt for å bli møtt med kritikk. Eller latterliggjøring.

Ingen kommentarer: