søndag 10. februar 2008

Mobrakka på Borgenhaugen: Har du bilder?

Foto: Kow d.e. 100208 Copy ight ©
Klikk på bildet og se en større utgave.
Her vis a vis Borgenbanen på Borgenhaugen, lå Mobrakka - eller arbeiderboligen Hafslundsmoen som den vel offisielt hette. Er det noen som har bilder av brakka som ble revet en gang på 1960- eller 1970-tallet?

Da Mobrakka var ny, flyttet min tipptippoldefar, Andreas Christiansen, dit fra Grasto som lå i nærheten av Årum, på grensen til Borge.

Andreas var enkemann. Han hadde med seg fire barn til Borgenhaugen. Datteren, Bolette Andreasdatter Grasto, er min tippoldemor. En av sønnene, Halvor Andreasen Grasto, er oldefaren til min kone.

Selv om min kones og mine felles forfedre bodde i Mobrakka i flere generasjoner, har vi ingen fotografier av brakka eller menneskene som levde der.

Mobrakka stod sentralt i miljøet på Borgenhaugen. Huset - eller husene, for det var flere - var karakteristiske, og flere av menneskene som bodde der, var markante personligheter. Jeg holder det derfor som helt usannsynlig at familier som har levd sitt liv på Borgenhaugen, ikke skulle ha bilder av brakka.

Hvis noen har slike bilder, er jeg meget interessert i å få låne dem for å kopiere dem.

Vær snill, og ta kontakt!

w


Ingen kommentarer: