fredag 8. februar 2008

Blir Sarpsborg en forstad til Fredrikstad?

Er Sarpsborg sentrum i ferd med å forvitre? Står Sarpsborg i fare for å bli en forstad til Fredrikstad? Mye tyder på det. En fersk analyse bekrefter utviklingstendensen.

Etter det ”sa” kan fortelle, har Econ Pöyry AS utarbeidet en analyse om næringsutvikling og arealdisponering i Sarpsborg. Kommunen er oppdragsgiver.

For lang gågate
Gågata er for lang og har lite folk og liv. Flere lokaler står tomme, konstaterer analysen som foreslår at kommunen vurderer å fjerne halve gågata østfra.

Det er mulig at gågata er for lang. Det må gjerne bli lovlig å kjøre bil i St. Mariegate fra Kirkeparken til Centralteateret/EPA. Det er en beslutning som lett kan reverseres om det skulle bli nødvendig.

Men er lengden på gågata årsaken til det dårlige besøket?

Umulig å få parkert
Når jeg besøker Sarpsborg, stanser jeg på Tunejordet og kanskje i Storbyen. Andre steder er det så å si umulig å parkere.

Skal folk oppsøke sentrum, må de kunne sette fra seg bilen. Enkelt og gratis! Hvis ikke, havner de på Tunejordet. Eller andre steder hvor det er enda mindre ønskelig at de havner.

Skape miljø
Er det koselig å spasere i Sarpsborg sentrum?

Nei! Byen mangler ”miljø”. Den virker kjedelig – nesten steril.

”Gågata må tilby noe annet enn kjøpesentrene, og bør for eksempel ha grønne lunger og møteplasser ute og inne slik at den får en mer avslappet atmosfære”, påpeker Econ Pöyry AS. Dessuten bør butikkene i sentrum ”ha felles åpningstider og felles estetisk uttrykk”, heter det, og ”Magneter som kulturhus eller Gleng bør få fødselshjelp til å etablere seg i gågata for å få opp besøkstallet.”

Det er forslag som det er vel verd å følge opp.

Publikums røst
Det er riktig av Kommunen å la konsulentfirmaet analysere forholdet. Econ Pöyry AS har trukket 30 lokale næringslivsaktører med i arbeidet.

Men i arbeidet videre gjelder det å lytte til publikums røst. Hva sier brukerne? Hva savner de? Hvorfor bruker de ikke sentrum?

Og turistene – eller de potensielle turistene – hva sier de? Hva skal til for at de skal stanse og oppsøke sentrum?

Det er her ekspertisen finnes. Det gjelder å stille de riktige spørsmålene til de riktige brukergruppene.

Først når publikum finner det de søker, kommer de tilbake til sentrum og skaper liv og trivsel. Og trivsel skaper mer trafikk - og større trivsel.

Ingen kommentarer: