søndag 29. mars 2009

Inger Lise Gjørv er død






Foto: steinkjerleksikonet.no (Fotograf Morten Stene 11. mai 2007)


Inger Lise Gjørv, født Strand





Den tidligere stortingsrepresentanten, odelstingspresidenten og fylkesmannen Inger Lise Gjørv er død.
Hun ble 70 år.
Inger Lise Gjørv ble født i Oslo.
Som datter av overlege Sverre Strand på Sarpsborg sykehus vokste hun imidlertid opp i Sarpsborg hvor hun også tok examen artium.
Inger Lise Strand var sarpejente god som noen.
På Stortinget – hvor hun var representant i 16 år - møtte hun imidlertid for Arbeiderpartiet i Nord Trøndelag.
Hun var gift med Ole Andreas Gjørv, og sammen drev de Gjørv gård på Inderøy som de i tillegg til gårdsdriften utviklet med selskapslokaler, gårdsturisme, og hjorteoppdrett.
Inger Lise Gjørv hadde mange kjente i Sarpsborg som vil motta nyheten om hennes død med stor sorg, men også med beundring for alt det hun fikk utrettet.

2 kommentarer:

Grete Moræus Stray sa...

Det var hyggelig at du skrev om IngerLise.
Jeg har vært heldig og truffet henne flere ganger hos min søster. IngerLise var flott og spennede med masse kunskap og bidro alltid med noe jeg kunne lære av. (det gjør jo Lillegull også) Synes det er trist at SA ikke skrev noen gang om IngerLise som var en så flott og profilert dame, som hadde sin barndom og undomstid i Sarpsborg. Hun satte jo store spor etter seg og vil bli savnet.

Roger Larsen sa...

Jeg kjente godt hennes mor, Liv, som bodde i Hesteskoen. Liv snakket mye om henne, så jeg synes nesten at jeg kjenner henne litt.

Alle "de gamle" i hesteskoen er nå gått bort.