torsdag 5. mars 2009

Grensehandelen: Kjøp ikke hos dem som ikke gir riktig kurs!

I min barndom stod den svenske krona sterkt. Da forlangte svenske turister kurs på det minste kjøp. Nå er den norske krona sterkest. Nå synes svenskene at kurs er noe tull.

Sarpsborg Arbeiderblad har avslørt at Burger King på Svinesund ikke gir riktig valutakurs når man handler hos dem.
Juks, sier avisa. Men juks er det vel egentlig ikke.
Det er trolig opp til den enkelte forretning å følge – eller ikke følge – offisiell valutakurs.
Til syvende og sist blir det et spørsmål om pris og prisfastsetting.
Burger King er ikke den eneste på den andre siden av grensa, som ”stjeler” kursgevinsten din.
Du bør for eksempel være oppmerksom før du fyller bensin sør for Strømstad.
En gang fylte jeg bensin på bensinstasjonen ”Vik inn” ved avkjøringen til Strömstad sydfra. Det var en Hydrostasjon. Altså norsk olje.
Jeg betalte med norske kontanter. Det kostet meg dyrt. Jeg fikk ingen kurs og ble ”snytt” for over 60 norske kroner!
Omtrent i samme område ligger Grebbestad. Det er en ”turistort”. Men butikkene ser elegant bort fra kursforskjellen. På ICA mente de at en krone var en krone. Uansett verdi. Slik var det også i jernvarebutikken og i kiosken. Bare på Konsum fikk jeg kurs - uten å måtte spørre.
En gang jeg spurte en svensk handlende om jeg ikke skulle få kurs, svarte han: ”Jag är vel ingen jävla bank, heller!”
Så eieren av Burger King Svinesund, Michael Gjelseth, er ikke den eneste som trikser med kursen til egen fordel.
Så hva skal vi nordmenn gjøre med det?
Spørre om kursen før vi handler selvfølgelig. Er vi ikke fornøyd med kurs, pris og service går vi et annet sted.
Men det tror de handlende ikke at vi vil gjøre.
Når sant skal sies, regner de oss for litt for ”dumma och lettlurade” til det.
Er vi det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man ikke bare veksle inn til svenske kroner før man drar da, eller bruke visa. På den måten betaler man det man faktisk skal for varen.

winther sa...

Bruker man kort eller veksler, må man vel ut med gebyrer, og da går vel vinninga fort opp i spinninga?