tirsdag 20. januar 2009

Oscar Pedersen og Hjalmar Wessel


Foto: Kow d.e. ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Monumen-tet til minne om etablering-en av Borregård i 1889, og foregangs-mennene Oscar Pedersen og Hjalmar Wessel, er 70 år i år.

I 1939 feiret Sarpsborg at det var 100 år siden stedet igjen fikk bystatus.
En rekke begivenheter som egentlig hadde lite eller ingen ting med jubileet å gjøre, ble innpasset i festlighetene.
For eksempel falt det seg slik at det i 1939 var 50 år siden The Kellner Partington Paper Pulp Company grunnlag fabrikkindustrien ved Borregaard, forteller Axel Coldevin i Sarpsborg gjennom 100 år.
Engelskmannen Edward Partington – som senere ble adlet under navnet Lord Doverdale - og det nystartede investerings- og industriselskapet hans, kjøpte Borregaard Hovedgård med fallrettigheter i Glomma i 1889.
Navnet Kellner stammet fra østerrikeren Carl Kellner som hadde uteksperimentert en ny metode for produksjon av papir. Kellners metode ble brukt både av Tremassefabrikken på Hafslundssiden - senere kalt "Sulfiten" - av den nye fabrikken på bysiden.
Ingeniør Oscar Pedersen, opprinnelig fra Halden, var den drivende kraften begge steder.
Den 18. juni 1939 ble Borregaardsmonumentet på bysida av Sarpebrua avduket. Klikk på lenken Borregaardsmonumentet ved Sarpebrua og se et tidligere innlegg på denne bloggen om monumentet som ble reist til minne om Oscar Pedersen og Hjalmar Wessel. Monumentet fyller 70 år til sommeren.
Oscar Pedersen var den norske ingeniøren som samarbeidet med Partington og Kellner om etableringen og utbyggingen av Borregaardsbedriften. Han var direktør for den internasjonalt baserte bedriften til broren Nils overtok etter hans død.
Hjalmar Wessel var advokat, sørget for hjemkjøpet av Borregaard i 1918 og ble generaldirektør i det nye norske selskapet A/S Borregård.
Begge har fått gater i Sarpsborg oppkalt etter seg.
Borregaardsmonumentet er laget av bildehoggeren Ørnulf Bast.
Det er et mektig monument. Det er stort, har en uvanlig og spennende form og har friser med motiver fra byens og bedriftens historie.
Monumentet er utført i en ”heroisk” stil som ikke var uvanlig i førkrigstiden.
For å få fullt utbytte av hva det forteller, må man studere det på nært hold, men det er de færreste forunt.
Etter at vegen over Sarpebrua ble fylt av biler, er det nesten uråd å få parkert i nærheten slik at man besøke monumentet.
Dessverre.

Ingen kommentarer: