torsdag 15. januar 2009

Heia Sarpsborg


Jens Arne Svartedal er sarping. Han går på ski for Trøsken IL. Trøsken ligger i Sarpsborg, men det vet ikke NRK.


Sarpingen Jens Arne Svartedal ble i dag Norgesmester på 15 kilometer klassisk.
Han går for Trøsken IL, men representerer samtidig "Team Xtra Personell".
Nummer to ble Anders Aukland. Han representerer også "Team Xtra Personell".
På tredjeplass kom favoritten Eldar Rønning som tilhører landslagstroppen.
På spørsmål fra NRK svarte landslagstreneren unnvikende at det var mange om beinet, og at han ikke kunne garantere at Svartedal med seieren hadde kvalifisert seg til VM.
Det er merkelig hvis han ikke tar ut de beste, dvs. de som har bygd opp formen slik at de er best når det gjelder.
Det kan oppleves som en ripe i prestisjen at de to beste følger et annet opplegg enn det landslagstreneren står for, selvfølgelig, men vi forventer at de beste blir tatt ut.
Å antyde at den eller de beste ikke var med i dagens løp, er ren spekulasjon.
Landslagstreneren har ingen grunn til å tro at pallen ville vært befolket på annen måte dersom de som "sparte seg" hadde vært med.
Sarpingen Svartedal vant fordi han er best!
Og NRK: Det heter Trøsken i Sarpsborg, ikke Trøsken i Østfold.

3 kommentarer:

Vigdis i Romerikshaven sa...

Skjønner du heier på Sarpsborg ;-), for meg er Trøsken fortsatt i Tune, men historien holder et veldig hardt grep på meg, da. Jeg heier i alle fall på Svartedal, vi har felles opphav.

winther sa...

Hei, Vigdis. Å joda, Trøsken ligger i Tune slik du påpeker, men etter som Tune nå er en del av Sarpsborg, tillater jeg meg å bruke både Trøsken og Svartedal for å styrke sarpingenes selvbilde og selvtillit. Selv er jeg egentlig skjebring - fra Borgen og Hafslund - men erklærer meg i dag som sarping, selv om jeg verken har bodd i Skjeberg eller Sarpsborg siden 1959. Slik sett har jeg et negativt jubileum i år.
Men jeg er sarping i hjertet. For evig og alltid.

Vigdis i Romerikshaven sa...

Litt spøk får vi unne oss, Winther! Som 3/4 østfolding (opphav fra Skiptvet og Svinndal, men også oslojente fordi jeg er født og oppvokst der) spør jeg deg: Hvor mange østfoldinger har utmerket seg i langrennssporet eller i hoppbakken? Jeg har i alle fall hatt stor glede av å følge Jens Arne. Min fetter som er en optimist, driver anlegget i Kjerringåsen i SARPSBORG som jeg har litt problemer med å skrive, men teknisk rett er det, jo.)