søndag 9. november 2008

Sarpefans

Noen patriotiske særpingær har opprettet nettsiden Sarpefans.
Det er et tiltak jeg har stor sympati for.
Formålet er å øke den generelle bypatriotismen i Sarpsborg og stoltheten over å være sarping bl.a. ved å fungere som et frittstående talerør for supportere med egne meninger, som kan bidra til å utvikle klubbene gjennom velmente innspill, og ved å være et møtested for Sarpsborgs idrettssupportere hvor det knyttes bånd på tvers av supportermiljøene i fotball og ishockey.
Dette er et tiltak jeg støtter av fullt hjerte.
Og jeg gir min uforbeholdne støtte til arbeidet for å "demme opp for lekkasje av unge supportere fra Sarpsborg som heier på FFK og VIF".
Måtte siden få stor oppslutning av "gode særpingær" som vet hvor de er fra og er stolte av det.
Når jeg leser at hvert fjerde sete på Fredrikstad stadion er opptatt av en særping, mens Sarpsborg Sparta samler noen fattige hundreder tilskuere på sine kamper, blir jeg nedstemt.
Ikke bare fordi særpelaget taper store penger - selv om det er ille nok - men fordi det viser at fotballglade særpingær lider av en tilsynelatende ubotelig husmannsånd, og ikke forstår at de sjøl må bidra med entusiasme og patriotisme hvis byens eget lag skal klatre i systemet.
For ikke mange åra siden spilte laget fra Plankebyen, slik Sarpefans dokumenterer, et godt stykke nede i divisjonshierarkiet.
Derfra har de jobbet seg opp. Riktignok for en stor del ved hjelp av rike onkler, men også ved entusiastisk og utrettelig innsats - og en kjempestor porsjon selvtillit og patriotisme.
Dette er en jobb særpingæne vil klare også - hvis de legger godviljen og breisida til og viser seg som - ja, nettopp - sarpefans.
Kan den nye nettsiden bidra til en slik utvikling, vil det glede meg stort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Veldig godt tiltak, spørsmålet er om siden blir brukt!