torsdag 3. juli 2008

100-årsrussen med 50-årsjubileum

Foto: Jarl-Morten Andersen, Sarpsborg Arbeiderblad ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Den 15. mai i år feiret 100-årsrussen 50-årsjubileum i Sarpsborg Roklubbs lokaler ved Tunevannet. Bloggeren står lengst framme til venstre. Mine medruss navngir jeg ikke, men den oppmerksomme leser vil kjenne igjen mange kjente sarpefjes. Bildet er utlånt av Jarl-Morten Andersen, fotograf i SA.








Foto: Kow d.e. 290508 ©



Her er skolen hvor vi gikk. Bygningen er som den var, men omgivelsene er endret. Det skal jeg komme tilbake til i nye blogginnlegg.


I 1958 fylte Sarpsborg Høiere Almenskole 100 år. Da var jeg russ.

Å være russ i skolens jubileumsår, var noe spesielt. Skolen ble viet stor oppmerksomhet. Lektor Trygve Vik hadde skrevet skolens historie, og Sarpsborg Arbeiderblad og Sarpen omtalte jubilanten og dens plass i byens historie.

Som russ i jubileumsåret var vi også historiske. I alle fall gav russeformannen, Carl Henrik Harlem, uttrykk for det i sine taler. Og det har han fortsatt med. Både ved jubileumsrussens - for ikke å si jubelrussens - 40-årsfeiring for 10 år siden, og nå - sist mai - da 40 tidligere russ av et kull på ca 6o - kom sammen i Roklubbens lokaler ved Tunevannet for å markere at det er gått 50 år siden vi tok russeluene på.

Selv var jeg redaktør for Tidens Tull, russens egen avis, selv om jeg egentlig ikke skulle vært russ det året i det hele tatt. Jeg skulle egentlig gått ut av skolen to år tidligere, men sluttet midt i skoleåret og "proletariserte" meg slik AKP m-l'erne gjorde 10-15 år senere. Epigoner. Jeg dro først til sjøs og jobbet senere på Karbiden, før jeg begynte på skolen igjen. Slik ble jeg en av hundreårsrussen.

Og derfor er jeg å finne på bildet ovenfor. Sammen med masse hyggelige mennesker som jeg kjente en gang i min ungdom, og som det var særdeles hyggelig å treffe igjen.

Ingen kommentarer: