Klikk på bildene for å se større versjon
Persontrafikken på Østre linje fra Sarpsborg til Mysen burde aldri vært lagt ned, men i stedet vært rustet opp for å kunne møte dagens og framtidens utfordringer.
Ved Holtet stoppested på Hafslund står skiltene og advarer folk mot tog som sjelden eller aldri kommer. Og varsellampene lyser rødt. Er det mulig å få grønt lys for å åpne banen for regulær trafikk igjen?
Skinnene på Østre linje er rustne av mangel på trafikk.
Men nå ønsker Østfold Senterparti å "se nærmere på potensialet for Østfoldbanens østre linje".
Det er Per Inge Bjerknes som skriver dette i et innlegg i SA 21. juni. Han er gruppeleder for Østfold Senterparti og leder av samferdsels-, nærings- og miljøkomiteen i fylkeskommunen.
Å gjenåpne togforbindelsen mellom Sarpsborg og Mysen, og dermed på ny etablere trafikk på jernabnestrekningen Sarpsborg - Oslo over Østre linje, er en god tanke som bør tas positivt i mot av de øvrige partiene- og av Staten som sitter på pengesekken.
Jernbanetrafikk er miljøvennlig og samfunnsøkonomisk fornuftig. Trafikken på strekningen burde derfor aldri vært nedlagt slik at person og godstrafikken ble tvunget over på vegene.
Men det er ikke for sent å gjøre gammel skade god igjen.
Men det vil koste. Banen må oppgraderes, og drives i lang tid før brukerne igjen oppfatter jernbanen som et pålitelig alternativ. Samfunnsøkonomisk er dette likevel fornuftige investeringer.
I min barndom på Hafslund ble togene drevet med damp. Synet, lukten og lyden av de kullfyrte togene var liflig og spennende.
Den situasjonen får vi aldri igjen, men forhåpentlig vil det på ny bli mulig å la bilen stå og reise med tog til Mysen - eller til Oslo via indre Østfold - fra Sarpsborg.
Vi håper derfor at Østfold Senterparti ikke gir opp tanken selv om motstanden blir sterk.
2 kommentarer:
Gjenåpning av Sarpsborg-Rakkestad med tanke på Oslo-trafikk er bare interessant når det er trafikkstopp mellom Ski og Sarpsborg via vestre linje. Ellers vil reisetida bli for lang.
Men hva med lokaltog med hyppigere stoppesteder? Mens strekningen Moss-Ski har lokaltog med stopp i Kambo, Sonsveien, Vestby og Ås betjenes 120.000 mennesker i nedre Glomma av TO stasjoner.
Forslaget er et "flytog" som går fra Moss til Rygge og deretter stopper i Råde, Gressvik, Fredrikstad, Dikeveien, Sandesund, Sarpsborg, Hafslund, Ise, Rakkestad, Mysen og Askim.
Dette toget ville kunne bidratt med avlastning i rushtrafikken i både Sarpsborg og Fredrikstad, i tillegg til å bedre indre Østfolds forbindelse til flyplass, sykehus og steder med mange arbeidsplasser og kjøpesentre.
Meget interessante tanker som fortjener å bli drøftet av samferdselspolitikerne i Sarpsborg, nedre Glomma-regionen og fylkeskommunen.
Legg inn en kommentar