søndag 7. juni 2009

Softis på "Automaten"

Foto: Kow d.e. 300509 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Her lå "Automaten" hvor softisen ble introdusert i Sarpsborg.

Vi som vokste opp under krigen, ble ikke forvendt med godterier, så da freden kom, og ispinner fra Borg-is igjen begynte å komme på plass i butikker og kiosker, var det stor stas.
Utvalget var lite og kjøleteknikken enkel.
Pinnene lå i omlag 1 kubikkmeter store beholdere eller "brønner" sammen med tørris godt innpakket i avispapir.
I St. Mariegate - mellom Oscar Pedersens vei og Metodistkirken - lå Borg Bar. Der kunne man bl.a. kjøpe ispinner og etter hvert iskuler i kjeks. Det var lokal produksjon og god is.
Men så kom den moderne tid til byen.
Det må vel ha vært sent på 40-tallet eller begynnelsen av 50-tallet.
Til venstre i mursteinshuset vis a vis skoleparken ble "Automatkafeen" etablert. På folkemunne hette den "Automaten". Jeg mener at innehaveren hette Arne.
På "Automaten" kunne man kjøpe softis!
Akkurat som i Amerika og andre mer avanserte land og kulturer. Det hadde vi sett på film.
Nå var vi selv blitt en del av den store verden.
Jeg var en nøktern person og brukte aldri mye penger på "nytelsesmidler", men en og annen softis på "Automaten" ble det gjennom årenes løp.
Det var smaken av den nye tid.
Hvis noen sarpinger litt oppe i årene har opplysninger om "Automaten" og virksomheten der, hører jeg gjerne om det.

2 kommentarer:

Are Karlsen sa...

Sjarmerende betraktning! Jeg liker lokalhistorie presentert på denne måten.

Are Karlsen sa...

Sjarmerende tidsbilde. Jeg liker lokalhistorie presentert på denne måten.