onsdag 17. juni 2009

Men regningen var klar

Foto: Kow d.e. 300509 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Øverst: Til venstre i dette huset holdt Automatkafeen, kalt "Automaten", til. Klikk på lenken Softis på "Automaten" for å se innlegget om Sarpsborgs første isbar. Til høyre hadde "Brødrene N" en radioforretning.


Nederst: Jeg har platespilleren ennå. Den står nedstøvet i veboden.




På 1940- og 50-tallet lå det en radioforretning i mursteinshuset vis a vis Skoleparken. Den ble drevet av to brødre. På grunn av historiens art, sløyfer jeg navnet. La oss kalle dem "Brødrene N".
Koordineringen mellom dem var ikke den beste. Den ene visste ikke alltid hva den andre hadde gjort eller lovet.
Jeg kjøpte en Philips plateskifter hos dem, men den oppførte seg ikke etter forutsetningene. Fra tid til annen "låste" platetallerkenen seg rett og slett fast. Eller plateskiftermekanismen fungerte ikke. Spilleren var derfor inne til reparasjon flere ganger.
Garantien må ha vært så som så, for jeg måtte betale for reparasjonene selv - enda spilleren var ny og hadde de påklagede feilene fra første stund.
Det gikk aldri fort unna hos "Brødrene N".
En gang jeg leverte inn spilleren i originalemballasjen, tok reparasjonen ekstraordinært lang tid. Jeg var stadig innom på veg hjem fra realskolen, men fikk hver gang vite at reparasjonen ennå ikke var utført.
En dag fikk jeg imidlertid til svar at joda, nå var spilleren klar.
Den broren som jeg ikke hadde snakket noe særlig med om saken, hentet esken med spilleren opp fra underetasjen, og tok fram den ferdige, sirlig utfylte regningen som lå i esken sammen med spilleren.
Klok av skade ville jeg gjerne forvisse meg om at plateskifteren fungerte slik den skulle før jeg tok den ut av butikken, men til min overraskelse stod den fastlåst på samme måte som da jeg leverte den inn.
Den var ikke reparert, og absolutt ikke i orden og ferdig til utlevering.
Det var imidlertid regningen - med antall timer som hadde gått med til reparasjonen, og det hele.
"Brødrene N" hadde ingen god forklaring på forholdet. Når regningen var klar, måtte jo reparasjonen være utført, mente de.
Men hvorfor fungerte den da ikke? Den hadde jo ikke en gang vært ute av butikken?
Tja, kanskje jeg hadde ødelagt den da jeg undersøkte om den fungerte?
Til slutt kom vi overens om at uansett hvordan det nå en gang var, så måtte feilen utbedres.
I mitt stille sinn måtte jeg nok en gang konstatere at reparasjonen ikke var utført, og at det ville ta tid før jeg kunne bruke spilleren til det den var innkjøpt for.
Det var selvfølgelig ergerlig, men i de nær innpå 60 årene som er gått siden den gang, har jeg hatt mye glede av å tenke på og fortelle historien om regningen som var ferdig utskrevet ned til minste detalj lenge før jobben var gjort.

Ingen kommentarer: