torsdag 5. februar 2009

Er du en renegat, Kai Robert?


Foto: Fra Kai Roberts nettside

Kan man være både blå og rød - uten å bli lilla? Det blir opp til Kai Robert å bevise.


Kai Robert har avslørt seg som Fredrikstadkæll. Han bodde der til han var 9 år. Hele slekta hans er fra Plankeby’n, og han holder med FFK.
At man har hjertet i barndomsbyen, er jeg den siste til å kritisere.
Sjøl flytta jeg fra Sarpsborg da jeg var 22. Nå er jeg snart 72. Men jeg er særping likevel. I hjertet.
Men så har jeg da heller aldri lagt skjul på hvor ”jæ egentlig hører te”.
Jeg forteller om mitt opphav og legger inn et godt ord om Sarpsborg så fort jeg får en sjanse til det.
Det betyr ikke at jeg ikke føler for Drøbak – eller Frogn som kommunen heter. Her har jeg bodd i snart 34 år, og her bor to av barna mine og fem av barnebarna mine.
Jeg holder med fotballklubbene Borgen, SFK, Sparta, og Sarpsborg 08 og er nærmest fanatisk tilhenger av Sparta Warriors, men jeg har også skrevet en patriotisk sang for DFI.
Det skammer jeg meg ikke over, for jeg er DFI-patriot også.
Ja, jeg har til og med framført sangen på Seiersten stadion, da DFI spilte mot Moss – hvor jeg også har bodd.
La oss huske at Bergenssangen er skrevet av en trønder.
Livet er fullt av dilemmaer. Så jeg skjønner deg, Kai Robert. Man kan være både blå og rød.
Jeg skjønner også ønsket om å være ærlig. Om å legge kortene på bordet med bildet opp så alle kan se hva slags hand du har.
Men ærlighet koster. Jeg regner med at du er beredt på å betale prisen.
For kjenner jeg de mest patriotiske sarpingene rett, har du nå mistet mye godvilje og sympati.
Og det kan du takke de blå boblene og kampsangene til Sparta for.
Stiller du i blå dress og synger til ære for bylaget, framstår du som renhekla patriot.
Da kan du ikke stikke hodet fram senere og si: Jeg bare tulla! Egentlig heier jeg på erkefienden.
En så kjent mann som du, kunne gjort mye for å øke fotballinteressen i Sarpsborg.
Når du nå bakker ut, vil mange synes at du er en forræder.
Les blogginnlegg og kommentarer så skjønner du hva jeg mener.
Hadde jeg vært deg, ville jeg taklet dette på en annen måte – både av hensyn til sarpefotballen, og av hensyn til deg sjøl..
Men du er kanskje en selvplager?
Er du også en renegat?
Eller er du et dobbeltmenneske?

Ingen kommentarer: