onsdag 17. desember 2008

En selsom opplevelse

Når Sparta spiller mot Stjernen følger jeg kampen via Fredrikstadavisenes direktereferater. Det er interessant å se hvordan motstanderne oppfatter virkeligheten.
Og så får jeg en ganske selsom opplevelse på kjøpet. Nemlig alle de usminkede særpehatinnleggene som hockeyfansen i Plankebyen lirer av seg.
Jeg har ingen ting imot folkelighet, men her renner det over.
Da Sparta slo Stjernen 5-2 nå sist, fulgte jeg kommentarene fra fansen på fb.no
Her var det ikke mye hockeyinteresse eller hockeykunnskap, men en masse edder og galde.
Trond er den mest ufine. Han har fått for seg at ”pæddekummæne” er et spesielt treffende og sårende skjellsord, og et synonym med sarping. Det bruker han stadig vekk, og spilleren Hermansson er en hjernedød amatør, mener han.
Hans Hugo er ikke bedre. Han snakker om å være ”særpes på hjernen”.
Nina og Berit vil også være med. De vet ikke hvor Sarp er sier de, og det foregår ikke noe der, så vidt de har sett. De har altså vært der, men vet ikke hvor det er. At det ikke finnes IQ i Sarp er de sikker på.
Signaturen Fredrikstad foreslår at FB legger ut en IQ-test, slik at lavpannede sarpinger og andre, ikke kan ta seg inn på forumet.
Særpingæne tar igjen så godt de kan.
Bøe er en stolt sarping og synes at det er utrolig deilig å lukke kjeften på Fredrikstadfolk på fb.no. Ha, ha, ha ler han, skadefro over resultatet.
Blå er vulgær og hevder at Smurfæne fra Pæddekummen pissær på polkagrisæne fra Frekstad. He, he.
Han får støtte av ELSKER SARPSBORG med fire utropstegn som også synes at det er så godt å pisse på ”dere snørrhovne frekstadfølk”.
Hasse kaller Stjernen ”det møkkalaget”, mens Bjørn ikke nøyer seg med å la det gå ut over Stjernen, men også benytter anledningen til å gi hakkekyllingen Morgan Andersen et slag på skøytene.
Jonah er i det poetiske hjørnet og kveder: “Er du rød og hjernedød, heier du på Stjernen. Har du øl og er så glad, heier du på Sparta.”
Er dette representativt for åndsnivået hos unge hockeyfans rundt nedre Glomma?
Det kan umulig være tilfelle.
La oss håpe at det er de største ”gapætrostæne” som eksponerer seg på kommentarplass på fb.no.
For dette var en selsom – og nedslående - opplevelse.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!

Hvor er det blitt av de interessante artiklene om Sarpsborg? Nå handler det kun om sport i notatene. Sport er jo som kjent overeksponert overalt ellers...

Med ønske om en god jul!

Vennlig hilsen

Lars B.

winther sa...

Hei, Lars. Der kom du meg i forkjøpet. Jeg skal forklare situasjonen i en julehilsen på bloggene mine i morgen eller lille julaften. Jeg kommer sterkere igjen. God jul!