fredag 14. mai 2010

Sarpsborg gikk videre










Bilder fra Sarpsborg 08s nettside.


Martin Wiig (t.v.) scoret 2 og Joackim Jørgensen 1 mål og slukket DFIs - dvs. Drøbak-Frogn idrettsforenings - håp om avansement i cupen.

Da busslaster med sarpefans reiste fra Sarpsborg til Seiersten stadion i Drøbak - eller Frogn som kommunen heter - for å støtte sitt lag i kampen for å gå videre i cupspillet, satte jeg meg i bilen og kjørte fra Drøbak til Sarpsborg.
For å besøke min meget gamle mor.
Dagen for besøk hadde jeg valgt av flere grunner.
Også av ren feighet. Eller mer presist sagt: Lojalitetskonflikt.
For er det to lag jeg unner medgang og suksess, så er det barndomsbyens lag Sarpsborg 08 og hjemstedets lag DFI.
Men begge kunne ikke gå seirende ut av dysten på Seirsten.
At sarpingene vant og sikret seg avansement i cupspillet, var som forventet.
Og den løsningen jeg, når alt kommer til alt, var mest fornøyd med.
Sarpsborg 08 hadde mest å tape og avgjort mest å vinne på å gå videre.
Og Sarpsborgs fotballag er klubben som opptar mest plass i mitt patriotiske hjerte.
Er laget heldig med trekningene og ikke minst: Kan laget stille med sitt beste mannskap, kan det nå langt på vegen mot Ullevaal og cupfinale.
Igår satt halve førsteelveren i følge Akershus Amtstidende på tribunen.
At reservene vant, lover godt.
I så vel serien som cupen trenger laget et "bredt" mannskap.
Det er viktig å la påleggskalvene få prøve seg, vinne erfaring og rutine, opparbeide selvtillit, trene opp fysisk og mental styrke og utvikle tekniske ferdigheter i kamp med gode spillere.
Og for å gi dem lyst til å fortsette i klubben.
Etter de begredelige resultatene 2. laget har oppnådd, er det neppe rette forum for modning og utvikling.
Trenerteamet gjør derfor rett i å matche ungguttene.
Men helst ikke for mange om gangen.
Bortetapene denne sesongen tyder på en viss mental svakhet i laget.
Men i går gikk det bra.
Gudskjelov.

Ingen kommentarer: