onsdag 18. november 2009

Sparta 3, Lørenskog 3, Ole-Stian Hansen 2


Dobbeltfeil fra Ole-Stian Hansen

Vi er bare mennesker vi også, ikke supermenn, sier dommer Ole-Stian Hansen til SA etter at han har dømt mål på et skudd som ikke var inne, og oversett en tripping slik at Lørenskog fikk sette siste spikeren i Sparta-kista.
Unnskyld Sarpsborg. En forferdelig bommert. En grov miss. Dette er bare tragisk. Jeg skjønner veldig godt at Sparta er frustrerte, sier den angrende "synderen".
Hansen er ingen nybegynner. Han har i følge SA dømt eliteseriehockey i 15 år.
Men om dommeren er aldri så garvet, kan han gjøre feil. Som i dette tilfellet. Hvor han, som han selv sier, foretok en "totalt feil avgjørelse".
Det gjorde han også da han ikke dømte tripping før Lørenskog scoret sitt mål nummer fem.
To "fatale" feil altså. Begge i Spartas disfavør.
Gjort med hensikt?
Det er det absolutt ingen grunn til å tro.
Men feilene - gjort i farta av en ellers oppegående dommer - viser at dommersystemet ikke er godt nok.
Ishockey er et utrolig hurtig spill.
Ingen kan få med alt. Og foreta bare riktige bedømmelser og avgjørelser.
Derfor må ishockeyforbundet på banen. Billedlig talt.
Dommersystemet må forbedres.
Enten ved flere dommere. Eller ved videodømming.
Så en stakkars dommer har noe å støtte seg til i tvilstilfelle.
Når det er sagt, må det vel dessverre sies at herr Olsens spillere ikke vant fordi dommeren gjorde tabber, men fordi de var gode.
Og ikke minst: At de var tilstede på isen.
Det er nemlig der hockeykamper avgjøres.
Ikke i "fryseboksen"!
Men det lærer visst Sparta aldri.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sport, sport og atter sport. Det er tynt med interessante artikler her nå, Winther!

winther sa...

Jeg legger meg flat og beklager. Ikke at jeg skriver om sport, som jeg er meget interessert i, og som jeg ser på som identitetsbyggende. Det beklager jeg ikke. Men at jeg skriver for lite om andre ting - aktuelle og historiske. Det beklager jeg.
Jeg har nok forløftet meg. Fire blogger blir for mye å betjene på en ordentlig måte. Derfor blir det så som så enkelte ganger. Både med motivvalget og kontinuiteten. Men ta en kikk innom fra tid til annen likevel. Man vet jo aldri hva som kan dukke opp.
Beste hilsen
Kay Olav Winther d.e.