søndag 23. august 2015

La "Stærk særping" være i fred!


Foto: Kow d. e. ©
Klikk på bildet for å se større versjon.


Mattilsynet ber pølsemaker Leif Rødin (bildet) sørge for at de som kjøper "Stærk særping" vet at det er pølse de kjøper. Makan!

Går det rundt for Mattilsynet?
Eller har det for lite å gjøre?
Hvordan skal vi ellers forklare at Tilsynet mener at betegnelsen "Stærk særping" er misvisende eller villedende?

At «Stærk særping» er en pølse, vet alle.
Man skal være temmelig utafor for ikke å ha fått med deg det.
Pølsa er da også blitt en bestselger.
Salget skyldes selvfølgelig at den er etterspurt av kunder som vet at det er pølse det dreier seg om, og etterspurt er den fordi den er en pølse med sterk, egenartet smak.
Av alle de utmerkede kjøttvarene Rødin produserer, er det "Stærk særping" som topper salgsstatistikken, kan Sarpsborg Arbeiderblad fortelle.
- Det er den pølsa vi selger desidert mest av, spesielt i Sarpsborg. I Fredrikstad påstår de at de ikke liker den. Og til og med i Oslo blir den oppfattet som en litt eksotisk pølse, sier Leif Andre Rødin til avisa.

Dette suksessproduktet med det vel innarbeidde navnet, vil altså Mattilsynet at  Rødin skal skifte - eller utvanne - navnet på.
Fredag mottok Rødin nemlig - fortsatt i følge Sarpsborg Arbeiderblad - et brev fra Mattilsynet som ber Rødin endre navn på pølsa.
- Det stod noe om at «Stærk særping» er et fantasinavn og en feil betegnelse på en pølse. Mattilsynet ba om at jeg fant et merkenavn i stedet, forteller Rødin.
Makan!
Dette er noe av det mest meningsløse jeg har hørt fra et organ som vil bli regnet som seriøst.

Sarpinger med forkjærlighet for krydderpølsa kan likevel ta det med ro, trøster Sarpsborg Arbeiderblad..
Det er tilstrekkelig å opplyse på pølsepakka at det dreier seg om pølser.
Jo, jo.
Selvfølgelig fins det tungnemme kunder - akkurat som det er tungnemme personer i Mattilsynet.
Men hvor mange er det som ikke forstår at ei pakke med pølser inneholder pølser.
Til og med svaksynte skjønner det ved å føle på varen.
Og svaksynte har ikke nytte av supplerende tekst.
Så hvem er det som trenger å få budskapet inn med teskjeer?
Folk fra Fredrikstad?
Men de liker jo ikke "Stærk særping" okke som.

Men hva om en slik presisering ikke blir godkjent? undrer avisa.
Da har det ingen hensikt å lage pølsa lenger, fastslår Rødin.
Vi risikerer altså å miste smaksbomben og salgssuksessen "Stærk særping" fordi Mattilsynet rir paragrafer eller gjør seg mer tungnemme enn de faktisk er.

Sarpsborg Arbeiderblad har ikke lykkes i å komme i kontakt med Mattilsynet for å få dets syn på saken.
Nei, det har vel ikke tid.
Tilsynet er sannsynligvis fullt opptatt med å pønske ut meningsløse pålegg og med å stikke kjepper i hjulene for initiativrike produsenter av varer som kundene ønsker.
Det kan jo ikke rekke alt heller.
Så derfor prioriterer det de viktige tingene.
Som å kritisere det fineste navnet på en pølsevare som noen har funnet på.
Jeg sier det igjen: Makan!

   

Ingen kommentarer: