lørdag 7. august 2010

Stærk særping kommer

Foto: Kow d.e. 04082010 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Leif André Rødin er alene om å lage pølser og andre kjøttvarer på pølsemakeriet i Råde. Tida strekker ikke til alt han gjerne skulle gjort.













Pølsemaker Rødin ligger ikke på latsida. Det er så vidt han har tid til å sitte ned å innta formiddags-maten på bakrommet i Råde hvor han har sine produksjonslokaler, og hvor han og kona utgjør staben.

- Den stærke særpingen har måttet vente. Jeg har hatt så mye å stå i, så det er ikke blitt tid til å følge opp ideen, sier pølsemaker Leif André Rødin som jeg besøker i pølsemakeriet på Karlshus i Råde.
Rødin er særping selv. "Stærk" ser han ut til å være også. Og i stand til å tåle en trøkk.
- Du har vel ikke gitt opp?
- Nei, nei, nei. Men det har vært så mye annet akkurat nå. Nei, gitt opp har jeg ikke. Jeg har tenkt mye på forskjellige varianter som et smakspanel kan velge blant. Vi må finne fram til e' pølse og et tilbehør som særpingæne liker. Og som er sterk, men ikke for sterk.
- Så du regner med å følge opp?
- Ja da, men akkurat når vet jeg ikke. Selv om jeg ikke har laget den endelige utgaven ennå, tenker jeg stadig på saken. Jeg har vært i kontakt med Sarpsborg Arbeiderblad og noen forretningsdrivende. Helt passiv har jeg derfor ikke vært.
- Så den stærke særpingen kommer?
- Det regner jeg med.
Og det håper vi.
Både jeg og flere andre. Med sans for gode pølsevarer.
Og ikke minst: Med sans for patriotisme. Særpepatriotisme!
Stærk særping har vi store forventninger til. Både som kulinarisk godbit. Og særpereklame.
Så kom igjen, Rødin. Kast deg ut i det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Godt å se at noen evner å følge opp, når lokalavisen igjen svikter oss. Takk!

winther sa...

Og takk til deg.