søndag 19. juni 2011

Borgen vant på Mobakken!

Heisann.
Borgen vant.
For meg var det en "litt vanskelig" kamp.
Jeg bor i Drøbak og er selvfølgelig DFI-patriot.
På den annen side er jeg evigvarende og uforbeholden Borgen-tilhenger.
Jeg er født på Borgen.
Og: Faren min, Rolf Marius Winther, var med og stiftet Borgen, og var med i klubbens første styre.
Da var han 19 år gammel.
Broren min, Per, og hans sønn, Svein Cato, har vært formenn i Borgen, og Per er æresmedlem der - pluss at han har spilt en meget lang rekke A-kamper for laget.
Også andre nære familiemedlemmer har kjempet for Borgens ære i brun trøye på Mobakken.
Hvor opprykkskandidat DFI nå gikk på en smell.
2–1 er ingen brakseier, men holder til 3 poeng.
Poeng som Borgen sårt trengte etter som laget slåss med Lille Tøyen om å holde seg unna jumboplassen på tabellen.
At DFI dermed måtte gi fra seg 1. plassen - inntil videre - får vi heller tåle.
Kanskje trengte laget fra badebyen litt motgang for å holde engasjementet og dampen oppe?
Den motgangen fikk det på Mobakken.
Hvor navnet Mobakken kommer fra?
Med all sansynlighet fra Mobrakkene eller Hafslundsmoen - arbeiderboligene som lå vis a vis - og som min og min kones forfader Andreas Christiansen fra Grasto flyttet inn i med tre barn i 1848, eller der omkring, etter at han var blitt enkemann.
Da var brakka ny.
Ett av barna var min tippoldemor Bolette Andreasdatter Grasto.
Et annet var min kones oldefar, Halvor Andreassen Grasto.
Som man forstår er min tilknytning til Borgen og Mobakken solid og grunnfestet.
Tapet på Mobakken er synd for DFI, selvfølgelig.
Men man kan ikke få både i pose og sekk.
Så alt i alt er jeg fornøyd.
Heia, Borgen!

Ingen kommentarer: