søndag 6. februar 2011

Suksess igjen, men ...

Foto: Kow d.e. 05022011 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

I fjor var Marte Stokstad - født og døpt i Sarpsborg - programleder for "Siste sjansen" i Sarpsborghallen. I år hadde hennes søster Anne Rimmen overtatt stafettpinnen. Hun ledet programmet fra Sarpsborg sikkert og elegant.

Mossebandet "use me" hadde en fin låt og spilte med god "trøkk".

Særpingæne likte tydeligvis bandet fra nabobyen, men dessverre måtte mossingene si takk for seg.








Over t.v.: Sigrid Bonde Tusvik forsøkte å finne den nakne sannhet om særpemannen blant Spartas ishockeykrigere.

Over t.h.: "Rektor Knut" på Lande skole ble etter sterkt votum fra elevene uhøytidelig kåret til "Mister Sarpsborg 2011".

Sarpsborg stod for arrangementet av "Siste sjansen 2011". Det ble en stor suksess.
Publikum, artistene - og arrangørene var strålende fornøyde etter at det hele var over.
Sarpepublikumet bidro til å gjøre det hele til en festaften. Det sørget for skikkelig trøkk i salen. Arrangementet gikk knirkefritt. Og artistene roste arrangementet, publikum og byen.
Det var en ros som var fullt fortjent.

Fin reklame, men ...
Programmet var fin Sarpsborg-reklame. For alle som var til stede, og for dem som fulgte begivenheten på fjernsynet.
Først ble programmet sendt i beste sendetid lørdag kveld. Deretter gikk det i reprise søndag ettermiddag.
Likevel.
Jeg savnet skikkelig forhåndsdekning i mediene.
Riksmediene og lokale medier i regionen.

Optimalt utbytte?
En tvil melder seg: Får Sarpsborg optimalt utbytte av arrangementet?
Er forhåndsomtalen så omfattende og høyrøstet som arrangementet innbyr til? Og når den så langt ut som den burde?
Jeg abonnerer på to aviser fra søndre Akershus. M.a.o. fra Østfolds nærmeste naboskap. Den ene har til og med en redaktør fra byen ved fossen.
Jeg savner stoff om Sarpsborg. Og "Siste sjansen".
De som bor i utbredelsesområdet for de to avisene, burde være potensielle publikumere i Sarpsborghallen.
Og turister i Sarpsborg. Som bør presentere seg som opplevelsesbyen i Østfold. Med lekeland, badeland, , handelssenter, sted for idrettsopplevelser sommer som vinter, konsertbegivenheter som MGP - og kommende sciensesenter. For bare å nevne noe.
Hvorfor smir ikke byen i større grad mens jernet er varmt?

NRK
Og riksmediene. Hva gjør de?
Hva gjør f. eks. NRK 1?
Joda, jeg har sett reklamefilmen med Per Sundnes og Anne Rimmen hvor arrangørstedene blir nevnt i forbifarten. Greit nok i og for seg.
Men hva med en skikkelig presentasjon av de stedene som påtar seg arrangøransvaret? Historie og aktuell status. Som en gjenytelse og takk for innsatsen?
NRK er avhengig av lokalsamfunnene stiller opp. Kanskje burde den gi noe tilbake?
Og kanskje ville alle parter - også NRK! - tjene på et samarbeid?

Riksavisene
Papiravisene sliter med opplagstallene. M.a.o. med å fange de potensielle lesernes interesse.
Kanskje er forklaringen at avisene mangler evne til å fornye seg? Til å innse, og ta konsekvensen av, at Norge er større enn Oslo, og at det store publikum er interessert i mer enn skandaler og ulykker?
At VG og Dagbladet f.eks., mangler evne til å oppsøke og møte leserne der de er. Nemlig i distriktene.
Kanskje ville noen "nær-på"-reportasjer fra f. eks. Sarpsborg i forbindelse med "Siste sjansen" tenne sarpingenes nysgjerrighet og kjøpelyst - ikke bare den aktuelle dagen, men også ellers?

PR-agentene
Hvilken potensiale som ligger i å flytte blikk ut av Oslo-gryta, burde riksmediene innse av seg selv.
Men gjør de ikke det, må Sarpsborgs egne markedsførere og PR-agenter ta nødvendige initiativ og formidle ideer som mediene kan følge opp.
Ikke bare umiddelbart før MGP-programmet skal gå av stabelen, men året rundt. Så redaksjonen får tid til å områ seg.

Også neste år
Sarpsborg bør si ja til å arrangere "Siste sjansen" også neste år.
Ideelt sett burde byen blitt tildelt en av delfinalene, men slik er ikke systemet.
Det får Sarpsborg gjøre mest mulig ut av ved å begynne forberedelsene allerede nå
Slik at medienes interesse for byen ved fossen blir vekt, og det blir mulig for dem å presentere byen og dens innbyggere for landet forøvrig.
At det trengs er det ingen tvil om.
For mange er Sarpsborg fortsatt byen man kjører forbi på veg til eller fra Sverige.
Riktig utnyttet kan "Siste sjansen" bidra til å endre denne vrangforestillingen.
Men da må PR-potensialet som ligger i begivenheten utnyttes i større grad enn tilfellet har vært til nå.
Om det skal bli gjort, er opp til Sarpingene selv.
Ingen andre.

Ingen kommentarer: