fredag 8. januar 2010

SarpsborgNotater 2010

Velkommen til et nytt år.
Den 31. januar 2008 skrev jeg det første innlegget på denne bloggen. Der varslet jeg at jeg ville bruke den til ”å lufte mine oppfatninger av og mening om det som skjer i og med Sarpsborg. Umiddelbare reaksjoner som er for betydningsløse til å komme i avisa, men som jeg likevel ønsker å gi uttrykk for - og som andre kanskje kan ha interesse av å ta del i”.
Dette har jeg gjort.
Pluss mye mer. Jeg har orientert, skildret, refset, sett bakover i historien, oppholdt meg ved nåtiden - og forsøkt å se framover.

Mangler selvtillit
Sarpinger flest er stort sett bra, men de har en kardinalfeil. De har for lite selvtillit.
Både kjernesarpingene – og de som ble sarpinger ved kommunesammenslåingen - er dyktige, strevsomme, driftige, fantasi- og initiativrike personer.
Som er altfor redde for å ”stikke seg fram”.
De er noe. Men tør liksom ikke helt tro på det.
Derfor stiller de helst sitt lys under en skjeppe.
Og sørger gjerne for at andre sarpinger gjør det samme.

Lokalbevissthet og patriotisme
Et av mine motiv med bloggen SarpsborgNotater har – ved siden av å erklære min hengivenhet til byen ved fossen – vært å bidra til å bygge opp lokalbevissthet og patriotisme.
Dels ved å minne om byens og distriktets historiske storhet og plass i Norgeshistorien.
Dels ved å trekke fram forhold fra nåtiden som sarpingene har grunn til å være stolte over. Og dels ved å kritisere forhold som svekker byens og befolkningens identitet.

Sport som identitetsskaper
Om jeg – i alle fall i noen grad - har lykkes med dette, vet jeg ikke. Men jeg håper.
Jeg har fått både begeistrede og kritiske tilbakemeldinger.
Kritikken er hovedsakelig kommet fra lesere som synes at det er blitt for mange innlegg om sport.
Sarpsborg er en av Norges mest framtredende idrettsbyer. Og bør være stolt av det.
Idretten viser at sarpinger kan når de vil.
Et av mine mål har vært å skape tro på at denne innstillingen og holdningen også kan overføres til andre samfunnsområder. Til andre former for menneskelig utfoldelse.
Det er ingen grunn til å stå med lua i handa.
Sarpingene kan med full rett si som Barack Obama: Ja, vi kan!

Færre innlegg
I løpet av de to årene bloggen har eksistert, har jeg skrevet 350 innlegg og offentliggjort noen hundre bilder. Det har tatt sin tid og lagt beslag på en del krefter.
I løpet av høsten og vinteren er det blitt langt mellom innleggene.
I året som kommer, fortsetter jeg å skrive både på SarpsborgNotater og de tre øvrige bloggene mine: winther, Hagekroken og DrøbakNotater.
Men jeg kommer til å senke ambisjonsnivået slik at blogginnleggene med all sannsynlighet blir færre enn tilfellet har vært til nå.

Omprioritering
Dette skyldes fortrinnsvis at jeg har andre prosjekter som jeg finner å måtte bruke tid og oppmerksomhet på.
Men også at det aktivitetsnivået som jeg har ligget på hittil, er særdeles krevende.
Det vil m.a.o. fortsatt komme innlegg på denne bloggen, men ikke så ofte.
Det betyr ikke at mitt engasjement i og interesse for det som foregår i Sarpsborg er mindre enn tidligere, men at jeg innser at jeg ikke klarer å opprettholde den bloggberedskapen og produksjonen på de fire bloggene som jeg hittil har hatt .

Følg med og ta kontakt
Den som er interessert i mine oppfatninger av og meninger om Sarpsborg og det som skjer der, bør derfor fortsatt ta en tur innom SarpsborgNotater fra tid til annen.
Men bli ikke skuffet om det ikke er skjedd noe siden sist.
Innlegg kommer. Men som sagt: Trolig sjeldnere enn tidligere.
Forøvrig: La meg minne om at jeg fortsatt gjerne mottar henvendelser fra personer som har noe på hjertet.
Skriv kommentarer under blogginnleggene, eller send e-post til k-winth@online.no.
Ha et riktig godt 2010!

2 kommentarer:

Nora sa...

Koser meg med Sarpebloggen din jeg, uansett hva det handler om og hvor ofte eller sjelden du skriver:-)

Og jeg er enig med deg; vi sarpinger (eller skjebring som jeg fremdeles kaller meg) er altfor beskjedne og lite stolte av byen vår!

Takk for at du skriver om byen jeg er glad i og som alltid vil väre en del av meg selv om jeg har flyttet derfra!

winther sa...

Det var hyggelig å høre, Nora. Det kommer nok noen drypp nå og da, men jeg merker at jeg ikke har samme "tæl" som tidligere. Derfor gjør det godt med positive tilbakemeldinger. Ha det godt.