mandag 20. mai 2019

Sarpsborg 08 på veg mot nedrykk

Hva er skjedd med Sarpsborg 08? Etter fjorårets internasjonale suksess, tippet de såkalte ekspertene at laget i år ville hevde seg i toppen av Eliteserien. Etter 9 kamper ligger laget faretruende nær bunnen. M.a.o.: Sarpsborg 08 er ett av Eliteseriens dårligste lag. Fortsetter det som det har begynt, rykker det ned.

Den internasjonale suksessen i fjor gav klubben store inntekter. Hvorfor har den ikke skaffet seg spillere som holder mål?

Sarpsborg 08 har hittil klart seg med en "nøktern" økonomi. Hvorfor går alt galt nå når den har fått bedre råd? Har vintertreningen ikke vært god nok? Eller er spillermaterialet ikke godt nok? Eller har trener Geir Bakke mistet grepet? Har han undervurdert motstanderne og overvurdert seg selv og sine spillere?

Hvis det ikke blir "tatt grep" ender årets sesong med to skrekkscenarier:

Skrekkscenario 1:
Sarpsborg 08 taper onsdagens cup-kamp mot FFK. Laget fra tettstedet ved Glommas utløp overtar plassen som Østfolds beste fotballag. Sarpsborg 08 må luske hjem med halen mellom beina og får en psykisk nedtur som svekker lagets moral og øker rådvillheten og panikken i laget.

Skrekkscenario 2:
Sarpsborg 08 rykker ned i 1. divisjon. Der møter det FFK som har rykket opp fra den fornedrende plassen i 2. divisjon. Både Sarpsborg 08 og FFK er da annenrangs lag som konkurrerer på like fot om å komme tilbake til Eliteserien. Har Sarpsborg 08 ryggrad og økonomi til å tåle et slikt tilbakeslag? Hva skjer om medgangssupporterne blir borte? Glisne tribuner kan være en hard psykisk og økonomisk belastning.

Utfallet av onsdagens kamp, vil fortelle mye om hva vi kan vente oss videre i fotballsesongen 2019. Jeg frykter det værste. Men ingen vil bli gladere enn meg, hvis Sarpsborg 08 makter å snu trenden og viser seg i stand til å gjøre min skepsis til skamme.

Men jeg må dessverre si: Jeg er skeptisk, så jeg tror det ikke før jeg får se det. For akkurat nå er det noe fryktelig galt med laget i mitt hjerte.

Kay Olav Winther d.e.



Ingen kommentarer: