PATRIOTISME: ULTRA i Storbyen hyller "Team Åge" og Sparta.
De store butikkjedene blir lett "fremmedelementer" i lokalsamfunnet.
Men ikke matvarebutikken ULTRA i Storbyen. Tydeligvis.
Der tar de seg tid til å engasjere seg i det som foregår i nærsamfunnet og angår kommunens innbyggere.
Å anse befolkningen som noe mer enn kunder og kilder til omsetning og fortjeneste, er nok et klokt trekk.
Derfor er engasjement som det som framgår av plakaten og bildet ved inngangen, av betydning.
Ikke bare som lokkemat som skal få kunder inn i butikken.
Men for utviklingen av vi-følelse og patriotisme.
Og som signal om at "vi som bor her hører sammen og deler opplevelser; både gleder og motganger".
Ofte kan man når man går i kjøpesentra, ikke ut fra omgivelsene si hvilken by man er i. Det er stort sett likt. Alt sammen. Uten tegn på lokal identitet.
Derfor setter jeg pris på at ULTRA viser engasjement. Selv om det er beskjedent. Og selv om jeg ikke er blind for forretningens egeninteresse i saken.
Kanskje flere burde tenke på hvor de befinner seg og markere tilhørighet med lokalsamfunnet?
Det vil de neppe tape på.
Verken den enkelte butikk - eller byen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar